Krajšieprsia.sk

Tu je 5 zásad ako šetriť elektromobil v mínusových teplotách

Zima prináša motoristom rôzne komplikácie. Zľadovatené vozovky, znížená viditeľnosť, zamrznuté sklá, problém so štartovaním… Okrem toho sa všetkých typoch vozidiel bez ohľadu na pohon v chladnom počasí znižuje ich dojazd. Ako fungujú elektromobily v zime?

Kým pri vybíjaní akumulátora, teda pri používaní elektromobilu, sa rozsah povolených teplôt pohybuje medzi – 20 až + 60 stupňami Celzia, pri nabíjaní je optimálne teplotné pásmo oveľa užšie – medzi 15 až 35 stupňami. V zime to býva ťažko dosiahnuteľné. To, že chladné počasie nerobí batériám dobre môžete vidieť na svojich mobilných telefónoch. Keď sa ochladí, mobil sa vybíja skôr ako zvyčajne. Ten totiž využíva podobný akumulátor, len v menších rozmeroch. Kým však nová batéria do mobilu stojí desiatky eur, tá v elektrickom aute tisíce či desaťtisíce. Ak sa chcete vyhnúť škodám, napríklad nenávratnej strate kapacity, mali by ste sa v zime k elektromobilu správať šetrnejšie a dodržiavať minimálne týchto 5 zásad:

  1. Parkujte vo vnútri

    Majiteľ vozidla, ktorý vlastní garáž alebo inú tepelne izolovanú miestnosť, by mal tento benefit v plnej miere využívať. Aj keby bolo v garáži len o pár stupňov teplejšie ako vonku, tak sa to prejaví na dojazde elektromobilu. Dlhodobé státie v mraze a následné vyhrievanie výrazne znižuje dojazd a má vplyv na spotrebu energie.

  2. Pravidelne si kontrolujte tlak v pneumatikách

    Keď sa ochladí, tlak v pneumatikách jemne klesá a následne sa tak zvyšuje trenie na vozovke. Od tlaku totiž závisí pohodlnosť a hlavne bezpečnosť jazdy.

  3. Využívajte režim Eco

    Aj elektromobily sú vybavené jazdnými režimami, medzi ktorými nechýba ani ECO režim. Ten väčšinou zníži výkon a akceleráciu a tiež odber niektorých komfortných spotrebičov. V zime je to obzvlášť výhodné, pretože vďaka tomu dosiahnete predĺženie dojazdu. Je tu ale aj nevýhoda. Niektoré elektromobily v ekonomickom móde znížia teplotu v kabíne. V takýchto situáciách je potrebné sa teplejšie obliecť.

  4. Kúrte hospodárne

    Vykurovanie je najväčším konzumentom batérie v elektromobile. Oveľa väčším ako vyhrievanie sedadiel či volantu. Všetko dodané teplo totiž pochádza z vykurovacej sústavy napájanej z batérie. Myslite na to, že každý stupeň navyše skracuje dojazd. Skúste radšej nastaviť o čosi nižšiu teplotu a pomôcť si vyhrievaním sedadla. Ak ste v aute sami, využívajte len kúrenie v oblasti vodiča alebo predných sedadiel.

  5. Zostaňte zapojení

    Aj keď je batéria plne nabitá, pre jej zahriatie je vhodné nechať ju zapojenú v nabíjaní pokiaľ s vozidlom nie ste pripravení na výjazd. Nabíjanie e-áut v zimnom období si vyžaduje dlhší časový priestor a to hlavne ak nemáte k dispozícii systém, ktorý sám ohrieva batériu.

    Vývoj elektromobilov napreduje závratným tempom. Modely spred desiatich rokov sú v porovnaní s tými súčasnými priam technologickým pravekom. Z hľadiska výkonu aj dojazdu. Na neustálom zdokonaľovaní týchto ekologických áut denne pracujú samotní výrobcovia. Automobilky testujú elektromobily v náročných podmienkach, aby funkčnosť batérií bola čo najvyššia. Onedlho by sa tak pochybnosti ohľadom kapacity a dojazdu elektromobilov v extrémnejších podmienkach mali stať zbytočnými.